Національно-патріотичне виховання
НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ДОКУМЕНТИ
В Ужгородському науковому ліцеї Закарпатської обласної ради працює система виховання, в основу якої покладені нормативні документи з питань виховної роботи:
- Закон України від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності».
Складовими державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності є:
- національно-патріотичне виховання;
- військово-патріотичне виховання;
- громадянська освіта.
Стратегічними документами державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності є:
- Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності;
- державні цільові, регіональні та місцеві програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності;
- плани заходів з утвердження української національної та громадянської ідентичності центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
- Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року та операційний план заходів з її реалізації у 2023-2025 роках (Постанова Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2023 р. № 1322)
Пріоритетний напрям: Взаємопідтримка та співпраця щодо формування української національної та громадянської ідентичності між органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та інститутами громадянського суспільства.
Стратегічна ціль. Забезпечення спільної та скоординованої діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у партнерстві з інститутами громадянського суспільства, міжнародними організаціями, представниками бізнесу та іншими суб'єктами у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності з метою формування та реалізації державної політики у зазначеній сфері.
Досягнення цілі передбачається шляхом виконання завдань:
- розвиток ініціатив, спрямованих на співпрацю;
- утворення координаційних рад з питань утвердження української національної та громадянської ідентичності;
- залучення інститутів громадянського суспільства, фахівців у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності, ветеранів війни, волонтерів та інших.
- Концепція Державної цільової соціальної програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року (розпорядження КМУ № 141-р від 16.02.2024 року).
- Державна цільова соціальна програма 3 утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року. (Постанова КМУ № 864 від 30.07.2024 року).
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 р. №1209-р "Про схвалення Стратегії ветеранської політики на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2024-2027 роках"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 30.07.2025 року №864 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року"
- Розпорядження Кабінету Міністрів України №141-р від 16.02.2024 року "Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 15.12.2023 року №1322 "Про схвалення Стратегії утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2025 роках"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 року №932 "Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки"
- Розпорядження КМУ №171-р від 20.03.2019 року "Про затвердження плану заходів на 2019-2022 роки з реалізації Концепції підтримки та сприяння розвитку дитячого громадського руху в Україні"
- Розпорядження КМУ №281-р від 11.04.2018 року "Про схвалення Концепції підтримки та сприяння розвитку дитячого громадського руху в Україні"
- Лист Міністерства освіти і науки України від 19.11.2024 № 1/21639-24 «Про методичні рекомендації щодо організації виховного процесу в закладах освіти»
- Лист МОН від 23.08.2024 № 1/15281-24 "Про організацію 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти"
- Лист МОН від 24.08.2023 №1/12702-23 "Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році"
- Наказ МОН від 06.06.2022 №527 "Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641"
Виховний процес у закладі освіти є невід'ємною складовою освітнього процесу і ґрунтується на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини громадянина.
Національно-патріотичне виховання дітей та учнівської молоді – основа виховної роботи в сучасних умовах.
Організація виховного процесу передбачає виховання громадянина-патріота України, всесторонньо розвиненої особистості, здатної творчо мислити, самостійно й колективно виконувати суспільно важливі завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності.
Актуальним залишається виховання учнівської молоді на таких ціннісних орієнтирах:
- визнання унікальності й талановитості кожної особистості та заборона будь-яких форм дискримінації;
- розвиток вільної особистості через підтримку самостійності, підприємливості й ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
- формування здорового способу життя і створення умов для гармонійного фізичного та психоемоційного розвитку дитини;
- утвердження людської гідності та доброчесності, зокрема академічної, через виховання чесності, відваги, наполегливості, доброти, справедливості, поваги до прав людини;
- плекання любові до рідного краю, української культури, дбайливе ставлення до довкілля;
- формування активної громадянської позиції, відповідального ставлення до Української держави, історії українського народу, державної мови.
З метою посилення національно-патріотичного виховання здобувачів освіти у закладі освіти проводяться тематичні інформаційно-просвітницькі заходи, які сприяють формуванню свідомої громадянської позиції, національної ідентичності, відповідальності за долю своєї країни, глибокої пошани і шанування символів, символіки і історичних святинь України, вихованню гордості за Україну.
З огляду на важливу проблему виховання учнів у дусі миротворчості та культури миру, сприяння взаєморозумінню та ненасильницькому спілкуванню, забезпечення розвитку демократичних цінностей організована робота ліцею у рамках проєкту «Школа Миру».
Значна увага приділяється розвитку учнівського самоврядування. В закладі освіти функціонує дитячо-юнацька організація "САМ". Учнівське самоврядування є ініціатором і організатором заходів, акцій, бере активну участь у проєктній та волонтерській діяльності.
Активно працює євроклуб ліцею,діяльність якого спрямована на поширення європейських цінностей, сприяє формуванню національної та європейської самосвідомості, демократичних цінностей учнів.
Нова реальність диктує нові правила життя. Тому, пріоритетом у діяльності ліцею є проведення системної виховної роботи, спрямованої на виховання у здобувачів освіти свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих, формування здорового способу життя та основ безпечної поведінки відповідно до викликів сьогодення.
ГОЛОВНА ВИХОВНА МЕТА ЛІЦЕЮ:
- становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадських і конституційних обов'язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу;
- досягнення високої культури взаємин;
- формування активної громадської позиції;
- утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності.